1400/06/25  
 
یکشنبه, ۲۶ آبان ۱۳۹۸ ۱۶:۰۳ ۳۳۸
چچ
بسترهای مناسب قانونی برای احقاق حقوق عموم مصرف کنندگان فراهم شده است

بسترهای مناسب قانونی برای احقاق حقوق عموم مصرف کنندگان فراهم شده است

مدیر کل مطالعات و برنامه ریزی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت : در سال‌های اخیر تمرکز بر رعایت حقوق مصرف کننده به عنوان مهم ترین عامل رونق بازار و تولید مورد توجه قانون گذاران و تصمیم گیران قرار گرفته و بسترهای مناسب قانونی برای احقاق حقوق عموم مصرف کنندگان فراهم شده است .

به گزارش شاتا، مهرداد ایزدی با بیان این مطلب، ادامه داد: مشخصه این اهتمام قوانین مختلفی از قبیل "قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان "، " قانون نظام صنفی" ، " قانون تعزیرات حکومتی " و تشکیل انجمن های حمایت از حقوق مصرف کنندگان در سطوح عام و سطوح خاص است و بسته به اهمیت کالا و خدمات قوانینی از قبیل" قانون حمایت از مصرف کنندگان خودرو" به تصویب رسیده است .

او افزود : مهم ترین موضوعات مورد توجه در این قوانین ، نظارت و کنترل دولت بر فعالیتهای اقتصادی و لزوم اجرای مقررات قیمت گذاری و ضوابط توزیع، شناسایی و برخورد با متخلفین ، اهتمام به رعایت حقوق مصرف کنندگان توسط فعالان اقتصادی ، نحوه رسیدگی به شکایات و میزان جرایم و جبران خسارات وارده " قبل ، حین و بعد " از خرید در بخش دولتی و غیر دولتی است .

مدیر کل مطالعات و برنامه ریزی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اضافه کرد : در قوانین مذکور انواع تخلف که می تواند به نوعی تضییع کننده حقوق مصرف کننده باشد شناسایی و برای آنها جرایمی مانند گرانفروشی ، کم فروشی ، تقلب ،احتکار ، عرضه خارج از شبکه ، عدم درج قیمت ، اخفاء و امتناع از عرضه کالا ، عدم صدور فاکتور ، عدم اجرای ضوابط قیمت گذاری و توزیع ، نداشتن پروانه بهره برداری واحد های تولیدی ، فروش اجباری ، عدم اعلام موجودی کالا ، مبارزه با قاچاق ، خدمات پس از فروش تعیین شده است.

ایزدی در پایان بیان کرد: تمامی مصرف کنندگان می توانند در صورت مواجهه با این تخلفات و در صورت ضایع شدن حقوق خود با شکایت حضوری در ستاد خبری سازمانهای صنعت،معدن و تجارت و یا تلفن سراسری 124 و یا از طریق سامانه 124.IR نسبت به طرح شکایت و احقاق حقوق خود اقدام کنند.

آدرس کوتاه شده:
No Cache
Generate time: 3.3015240033468
Query time: 2.5792930920919