1400/08/03  
 
سه شنبه, ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۱۲:۱۰ ۲۰۴
چچ
به شکایت از کسب و کارهای اینترنتی رسیدگی می شود/ شهروندان از فروشگاههای دارای اینماد خرید کنند

رییس سازمان حمایت اعلام کرد ؛

به شکایت از کسب و کارهای اینترنتی رسیدگی می شود/ شهروندان از فروشگاههای دارای اینماد خرید کنند

معاون وزیر صمت و رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با اعلام خبر راه اندازی واحد رسیدگی به شکایت از کسب و کارهای اینترنتی، گفت : این ابتکار در حقیقت یک وسیله و ابزار برای هدفمند کردن فروشگاه های مجازی و ثبت و پاسخگویی به شکایات و پیشگیری از بروز تخلفات در این زمینه است

به گزارش شاتا ، عباس تابش با اشاره به رشد کسب‌ و کارهای اینترنتی با توجه به گسترش فناوری های نوین، افزود: ویروس کرونا در زندگی روزمره مردم تاثیر نهاده و علاوه بر آن بر فعالیت های تجاری نیز تاثیر گذاشته و تجارت سنتی را محدود و توجه به کسب‌وکارهای نوین را افزایش و جان تازه ای نیز به این گونه فعالیت ها بخشیده است .

وی با بیان اینکه تعداد تراکنش های اینترنتی نشان دهنده افزایش عرضه و تقاضا در زمینه تجارت الکترونیک در کشور است، افزود : کشور ما نیز از تاثیرپذیری کرونا بر اقتصاد خود مستثنی نبوده و باعث شده که شاهد برپایی فروشگاههای اینترنتی باشیم که حتی کالاهای خرد و غیر ضروری افراد را برای فروش عرضه می کنند.

معاون وزیر صمت با بیان این مطلب افزود : اما متاسفانه در کنار تجارت الکترونیک شاهد حضور عده ای سودجو و متقلب هستیم که تلاش دارند از سهل انگاری شهروندان و کاربر ان سوء استفاده نمایند. سوء استفاده های مالی خرد و کلانی که باعث نارضایتی افراد از خریدهای اینترنتی می شوند.

راه اندازی واحد رسیدگی به شکایت از کسب و کارهای اینترنتی

تابش ، با اشاره به روند رو به رشد تخلفات و جرائم در حوزه فروشگاه های اینترنتی خاطر نشان کرد : آمار بالای وقوع چنین تخلفات شامل کلاهبرداری ، کم فروشی ، گرانفروشی ، تقلب و دیگر تخلفات صنفی و گسترش شکایات واصله در این زمینه توسط خریداران باعث شد سازمان حمایت این موضوع را در صدر اقدامات پیشگیرانه خود قرار داده و نسبت به راه اندازی واحدی جهت دریافت و رسیدگی به این شکایات اقدام نماید.

رییس سازمان حمایت در ادامه توضیح داد : با توجه به صلاحیت قانونی سازمان حمایت در زمینه رسیدگی به شکایات مصرف کنندگان از طریق انجام بازرسی و صدور اخطارهای نظارتی و حسب نیاز تشکیل پرونده و ارجاع به مرجع صالح قضایی و مسئولیت ذاتی و قانونی مرکز توسعه تجارت الکترونیک در ساماندهی کسب و کارهای اینترتی و طبق تصمیمات کلان مقرر شد این دو دستگاه با همکاری و همراهی یکدیگر نسبت به راه اندازی این پروژه اقدام نمایند که خوشبختانه پس از یک دوره آزمایشی همزمان با عید سعید فطر به بهره برداری رسید.

لزوم افزایش اعتماد و تمایل مصرف کنندگان به خرید اینترنتی

به گفته این مقام مسئول؛ لزوم افزایش اعتماد و اقبال مصرف کنندگان به خرید اینترنتی و ارتقای پاسخگویی و اثربخشی چرخه ثبت و رسیدگی به شکایات احتمالی از کسب و کارهای اینترنتی از اهداف اصلی راه اندازی این سامانه بوده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، دریافت نماد اعتماد را برای کسب و کارهای اینترنتی از وزارت صنعت و معدن و تجارت را طبق الحاقیه آیین نامه اجرایی ضوابط لازم برای صدور پروانه کسب فروشگاه های الکترونیک و برنامه جامع توسعه تجارت الکترونیکی ضروری دانست و تاکید کرد : به منظور پیشگیری از بروز هرگونه مشکلی ، ضروری است خریداران قبل از هرگونه خریدی با کلیک بر روی لوگوی اینماد فروشگاه اینترنتی، مطمئن شوند که اطلاعات مندرج درشناسامه یا پروفایل کسب و کار شامل سوابق فعالیت ، تخلفات و پاسخگویی به شکایات فروشنده نسبت به خریداران در آن سایت ثبت شده باشد سپس مبادرت به خرید نمایند زیرا گاهی ممکن است برخی سایتها فقط یک تصویر و یایک لینک جعلی را به جای نمادهای واقعی بگذارند.

تابش همچنین ادامه داد : پس از خرید در صورت بروز مشکل و عدم ایفای کامل تعهدات توسط فروشنده یا بروز تخلفات مندرج در قانون تعزیرات حکومتی ، قانون نظام صنفی و ... خریداران می توانند نسبت به ثبت شکایت خود در سامانه اینماد با ارائه اسناد و مدارک لازم اقدام نمایند.

شهروندان از فروشگاههای دارای نماد اعتماد خرید کنند

وی به کاربران توصیه کرد ؛ شهروندانی که تمایل به خرید اینترنتی دارند لازم است از فروشگاههایی خرید کنند که نماد الکترونیکی را از مرکز توسعه تجارت الکترونیک دریافت کرده و دارای رتبه اعتماد الکترونیکی بیش از یک ستاره باشند تا با خیالی آسوده از ایفای کامل تعهدات توسط فروشنده اطمینان خاطر داشته باشند.

رییس سازمان حمایت ؛ ایجاد مراکز تقلبی فروش اینترنتی، شبکه‌های فروش زنجیره‌ای تقلبی را نتیجه کم اطلاعی شهروندان و کاربران فضای سایبری دانست و گفت: مؤسسات تبلیغاتی دروغین و سایت‌های سرمایه‌گذاری مجهول‌الهویه و... همه در پی بی اطلاعی هستند که ایجاد می گردد و گردانندگان چنین سایت‌ها و شبکه‌هایی از بی‌اطلاعی کاربران سو‌ءاستفاده می‌کنند.

تابش در پایان متذکر شد : سازمان حمایت بعنوان تنها دستگاه نظارتی حاکمیتی ملی در حوزه اقتصاد ، طبق مراحل طراحی شده در سامانه اینماد ، به محض دریافت هرگونه شکایتی قطعا ورود پیدا کرده و در صورت عدم پاسخگویی مناسب کسب وکار ، به واحد رسیدگی به شکایات ارجاع و پس از بررسی درصورت نیاز ، پرونده متخلف برای رسیدگی به مراجع ذی صلاح ارسال می شود.

آدرس کوتاه شده:
No Cache
Generate time: 2.6132292747498
Query time: 1.8577785491943